Electronic Shelf Labelling

ESL

Een electronic shelf label (ESL) systeem wordt door retailers gebruikt om productprijzen aan schappen te vertonen. Elektronische display modules worden aan de voorkant van winkelschappen bevestigd en gebruiken e-paper of Liquid Crystal Displays (lcd's) om de prijs van een product aan de klant te kunnen laten zien. Via een communicatienetwerk kan het display automatisch aangepast worden wanneer de prijs van een product verandert. De draadloze communicatie moet een bruikbaar bereik hebben, betrouwbaar en snel zijn en niet te veel energie gebruiken. De communicatie kan via radiogolven, infrarood, of zelfs normaal licht verlopen. Geautomatiseerde ESL-systemen besparen tijd en geld bij prijsbeheer, verbeteren de juistheid van prijzen en maken het mogelijk dynamisch te prijzen. Dynamisch prijzen of prijzen naar vraag is een concept waarin retailers de prijzen kunnen laten variëren naar aanleiding van vraag, concurrentie, voorraad, houdbaarheid en om aanbiedingen te maken.

Het aanhouden van een juiste voorraad is essentieel in de retailmarkt. Te veel voorraad zorgt voor overvoorraad en te weinig voorraad zorgt voor een nulvoorraad. In de retail vertrouwt men op technologie voor voorraadbeheer en het waarschuwen van winkelpersoneel als de voorraad van bepaalde producten te klein wordt en aangevuld moet worden. Ondanks de geavanceerde software is het nog steeds een proces met tekortkomingen en blijft de mogelijkheid van een menselijke fout bestaan. Kennis van de mogelijkheden die reeds bestaande technologie biedt, kan retailers helpen deze tekortkomingen te verminderen.

Electronic shelf labels (ESL’s) worden steeds vaker gebruikt voor het vertonen en beheren van productinformatie en prijzen.  Bovendien helpt de technologie achter de ESL’s winkelmanagers en personeel bij het beheren en controleren van de voorraden. Hieronder staan zes manieren waarop retailers ESL’s kunnen gebruiken voor voorraadbeheer in winkels.

 

1. Tonen van productinformatie aan klanten

Aanvankelijk zagen klanten ESL als een luxe schapkaartje. Maar ESL’s bieden nuttige informatie voor de klant, zoals het tonen van de actuele voorraad zonder dat de klant een winkelmedewerker hoeft te zoeken. Als een artikel uitverkocht is, kan het label laten zien wanneer het weer verwacht wordt. ESL’s kunnen ook QR-codes laten zien, zodat de klant het artikel gemakkelijk online kan vinden en bestellen of om de klant erop attent te maken dat het artikel beschikbaar is in andere nabijgelegen winkels.

 

2. Tonen van productinformatie aan retailers

De kleine kleurrijke digitale labels bevatten bovendien essentiële informatie voor retailers en winkelmedewerkers die waarschijnlijk niets betekent voor een klant. Ze kunnen laten zien welke aantallen in de winkel en magazijn of opslag aanwezig zijn of kunnen codes bevatten die winkelmedewerkers waarschuwen over verkoopacties van een bepaald product, koppelverkopen, of suggesties voor verdere aankopen. ESL’s kunnen ook verwijzen naar andere plaatsen in de winkel waar hetzelfde product beschikbaar is wanneer er geen product meer in het schap staat

 

3. Aangeven van de juiste voorraad

Met een ESL kunnen retailers onmiddellijk reageren op relevante voorraadniveaus en slecht verkopende producten sneller in de uitverkoop doen. Ze kunnen sneller en vaker de prijzen aanpassen en voorraden controleren op verhoogde vraag om zo de omloopsnelheid van producten in dezelfde afdeling te verhogen. ESL kan ook aangeven wanneer het juiste moment is aangebroken om de uitverkoop van seizoenartikelen te starten en zo de verliezen als gevolg van lagere prijzen te verminderen, of wanneer bederfelijke producten verkocht moeten worden voordat ze de houdbaarheidsdatum overschrijden.

 

4. Hulp voor de Winkelmedewerker bij het Schap

ESL laat retailers voorraadinformatie direct naar de displays sturen, zodat medewerkers bij het helpen van klanten ondersteund worden. Zo kan op een schoenenafdeling bijvoorbeeld informatie over maatvoering en beschikbaarheid op het ESL aan het schap getoond worden, zodat een medewerker kan zien of een bepaalde maat nog aanwezig is in het magazijn zonder de klant te verlaten. Is de gewenste maat uitverkocht, dan kan de medewerker gemakkelijk voor de klant uitzoeken of het product online of in een nabijgelegen winkel verkrijgbaar is.

 

5. Aandacht vragen voor voorraadniveaus

Met de gegevens en kleurcodes waarover ESL’s beschikken kan aandacht gevraagd worden voor voorraden die vernieuwd, verplaatst, verwijderd of vervangen moeten worden. Met deze functie wordt het zoeken naar producten beperkt, zodat uw medewerkers zich kunnen concentreren op klanten en verkoop en beperkt u de kosten als gevolg van het handmatig controleren van voorraden.

 

6. Vermijden van nul voorraden

Het grootste gedeelte van de nul voorraden gebeurt op winkelniveau en niet op voorraadbeheer niveau. Het kan gebeuren door een kleine vergissing, zoals bijvoorbeeld personeel dat niet snel genoeg inspeelt op afnemende voorraden op een schap. Door het verbinden van Point Of Sale (POS) gegevens met voorraadbeheerprogramma’s kunnen ESL’s voordat er een probleem kan ontstaan het personeel al waarschuwen dat de voorraad te klein wordt of moet worden aangevuld. Dit voorkomt nattevingerwerk of overdreven waakzaamheid, zodat uw personeel zich kan richten op de verkoop en dienstverlening aan de klant.

ESL-technologie is een van de manieren waarop retailers de kosten die gepaard gaan met slecht voorraadbeheer kunnen verminderen. Naast voorraadbeheer en prijsbeheer kan ESL-technologie op vele andere manieren gebruikt worden en zullen steeds nieuwe manieren ontdekt worden. Omdat de technologie achter ESL meerdere stromen van gegevens kan verwerken en in realtime nuttige en dynamische gegevens kan tonen op het schap, zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Nauwkeurig voorraadbeheer met ESL-technologie kan voor zowel retailers als hun klanten veel tijd en geld besparen.